Träning med pollenallergi

En pollenexplosion står troligen för dörren närmaste tiden, vilket sätter i hjulen för många cyklister. Vanliga symptom vid pollenallergi är kliande, rinnande och röda ögon, täppt, rinnande och kliande näsa, nysningar samt trötthet. Ungefär 40 % av de som tränar brukar under pollensäsongen modifiera sin träning, träna mindre eller inte alls.

Vanligaste sättet att behandla är med receptfria läkemedel. För vissa kan receptbelagda läkemedel bli aktuella, där det då gäller att även undersöka om dessa finns med på dopinglistan, vilket gör att det kan krävas dispens, en s.k. Therapeutic Use Exemption (TUE). Det finns även moderna alternativ som chatbotten Polli.

När det gäller träningen i sig är det bra att tänka på följande saker:

  • Följ pollenrapporten och träna på “bra” dagar eftersom halterna pollen i luften varierar kraftigt från dag till dag beroende på väder och vind.
  • Eftersom det normalt sett är lägre halter pollen på morgonen jämfört med eftermiddagarna är tidiga morgnar bra tidpunkter för träning under pollensäsongen. Det är få saker som är så fantastiska som att susa fram i soluppgången med “älvor som dansar” på ägnarna… och då är jag ändå kvällsmänniska!
  • Regn binder pollen och sänker halterna rejält direkt efteråt, då är det perfekt att ge sig ut på ett pass. För mountainbike ger detta även extra mycket träning av tekniska färdigheter eftersom underlaget och i princip alla objekt i terrängen blir hala. Enda tråkiga med detta är väl att turer i regn ofta innebära med cykelvård och tvätt av cykelkläder.
  • Inomhus är det nästan samma miljö året om och så även under pollensäsongen. Saker som stationär cykling, styrketräning eller annan alternativ uthållighetsträning är bra verktyg att ta till om besvären är för påtagliga, vilket kan vara surt när det är fint väder utomhus.