Träning för ungdomscyklister

Missa inte alla tips på cykelträning för barn och ungdomar längst ner på sidan!

shutterstock_1356257264.jpeg

utbildning

Vill er förening öka kunnandet kring träning för barn- och ungdomscyklister? Vi erbjuder en grundläggande utbildning för tränare till cyklister i åldern 8 till 16 år, som består av en teoretisk (online) och en praktisk del (i Falun eller hos er). Ladda ner kursplan och prislista eller hör av er via formuläret nedan så berättar vi mer om utbildningen och hur vi kan anpassa upplägget till just er klubb.

shutterstock_1006825897_small.png

läger

Vi tycker att träning för barn och ungdomar gör sig allra bäst i praktiken ute på cykeln. Därför erbjuder vi träningshelger på vår hemmaplan i Falun för ungdomar. Här man kan utöva cykelsportens alla discipliner och många andra aktiviteter. Dessutom kan vi terrängen, banor, anläggningar och andra resurser utan och innan och kan därför skapa en utvecklande upplevelse utöver det vanliga. Fyll i formuläret nedan så berättar vi mer.

shutterstock_1349242934_small.png

upplägg

Vi får ofta frågan “när är det lämpligt att börja med träningsprogram”? Svaret är inte en ålder, utan när det kan vara positivt för individens långsiktiga utveckling, ge trygghet till de som känner sig vilsna och minska risken att bränna ut sig i förtid. Vi erbjuder personliga program, personlig coaching och rådgivning för klubbar som vill ha hjälp med upplägg till sina träningsgrupper och enskilda cyklister under 18 år (ej program).

Miniläger MTB 6-7 juni 2024
SEK 595.00

I samband med Svenska Cykelspelen arrangerar vi ett miniläger för ungdomar som cyklar XC MTB. Lägret sker precis före starten på Borlänge Tour och därför kommer vi att fokusera lägerinnehåll som inte är allt för fysiskt krävande utan utvecklar cyklister som håller över tid, exempelvis hur man jobbar med cykelinställningar, hur man “tränar in” en tävlingsbana, rutiner för aktivering och rörlighet samt målsättning.

Boka plats
Utvecklingstrappa för cykelsporten

I vår utvecklingstrappa för cykelsporten för att läsa mer om vår filosofi för barn- och ungdomsidrott och hur vi ser på “vägen från första tramptaget till toppen av sin förmåga och ett livslångt idrottande”.

Resurser för ungdomar

Det finns mängder med lekar och spel där man antingen använder cykeln, lär ut viktiga aspekter av cykling eller som har cykel som tema. Det finns många bra videos och e-böcker med tips. Vi har samlat ett antal av dessa nedan som man kan använda som instruktion eller inspiration för cykling med barn- och ungdomar eller varför inte även för vuxna…

För ungdomar som vill träna inomhus, t ex på vintern, tycker vi att rullen är överlägsen testcyklar och trainers, eftersom det ger mer teknikträning i sig och det finns massor av roliga övningar och tricks att träna på.

Allmän koordination och motorisk kontroll är det ingen atlet som har för mycket av. Norska idrottsläraren Jakob Gyring har massor av inspirerande och utmanande övningar att lära sig på sin YouTube-kanal, t ex The daily physical challenge.

Norges Idrettsforbund har även tagit fram ett koncept de kallar “skadefri”. Här finns träningsprogram riktade specifikt mot ett stort antal idrotter, bl a cykel, och allmänna övningar för barn och unga. Norska cykelförbundet har även instruktionsfilmerna för övningarna till cykel liggandes på sin Youtube-kanal.

Intervju med Fredrik

Intervju i två delar med vår tränare Fredrik (delvis dåligt ljud). Del 1 handlar om mål och motivation med utgångspunkt i hans egen idrottskarriär och de idrottare som han tränat. I del 2 fortsätter diskussionen kring mål och motivation, men en stor del ägnas även åt utvecklingen av ungdomar och slutmålet, ett livslångt idrottande.