Nya och dyra cyklar, är de bättre och roligare?

Det är många som går i tankarna på att köpa en ny cykel till nästa säsong. Att cykla på en cykel som kostar över 100000kr är allt vanligare, även bland motionärer. Knappast alla motionärer kör på så exklusiva cyklar, men många av de som har råd gör det. Är nyare och dyrare alltid bättre? Svaret är både ja och nej. Carnegie Private Bankings kundtidning "Insikt" gjorde ett reportage på ämnet under sommaren och ställde bl.a. några frågor till Fredrik.

Två saker som artikeln inte berör, men som kan vara värt att fundera kring är den klimatpåverkan som cykeln som fysisk produkt har och cykling som upplevelse.

Precis som alla andra fysiska produkter så kommer en cykel att ha en viss klimatpåverkan under sin resa från att vara råvara i jorden till att bearbetas, fraktas och säljas till oss som kund. Lägg därtill att återvinning av cyklar inte är någon välutvecklad företeelse och att den tekniska utvecklingen för återvinning av kolfiber, som de flesta "high end" cyklar tillverkas av, än så länge är i sin linda. Cykelbranschens tekniska utveckling går absolut framåt, men varje "innovation" är inte alltid bättre än det gamla, det finns ju gott om exempel på trender och tekniska lösningar som kommit och gått. Hur många modeller har integrerad sadelstolpe idag? Det vore med andra ord önskvärt att tävlingscyklar hade en längre livslängd och tillverkades av material som kan återvinnas i större utsträckning. Många behöver egentligen inte en helt ny cykel, utan bara reparera eller uppgradera delar av sin nuvarande till bättre komponenter eller komponenter som är mer anpassade för den typ av cykling som man ägnar sig åt. Här finns gott om utrymme för cykelbranschen att tjäna lika mycket pengar genom att erbjuda tjänster som servicepaket eller customisering för saker som prestanda, comfort och design.

Att äga en viss typ av cykel kan naturligtvis vara en upplevelse i sig. När de verkligen reflekterar över det, så värdesätter dock de allra flesta de upplevelser de kan få med samma cykel mellan benen ännu högre. Överlag har cykelbranschen som helthet stor potential när det gäller att paketera och sälja "upplevelsen cykling" mer än bara cykeln som produkt. Det finns redan gott om exempel, som digitala lösningar (Strava, Sufferfest, GPSies etc), coaching och kurser (som vi själva har som kärnverksamhet), lopp och organiserade turer med en tydlig profil/nisch (både för eget deltagande och åskådande), cykelrelaterad kultur (boken Velochef, cykelfilmer, cykelcaféer), analyser (prestationstester, bikefit) eller välgörenhetsinitiativ (Team Rynkeby, World Cycling Relief etc). Förhoppningsvis ligger den stora utvecklingen inom den fantastiska företeelsen CYKLING, i alla dess former, i den här typen av tjänster snarare än fler och fler nya cyklar.